Choroby wątroby związane z nadużywaniem alkoholu | alko-implant.pl

Aż 41% zgonów z powodu dolegliwości wątrobowych w Unii Europejskiej wywołane jest nadużywaniem alkoholu, podczas gdy w 46% przypadków przyczyna nie jest ustalana, ale prawdopodobnie także ma związek z alkoholem. Liczne choroby wątrobowe wywołane alkoholizmem to m.in. alkoholowe zapalenie wątroby, marskość wątroby, alkoholowa choroba wątroby czy rak wątrobowokomórkowy.
Bezpieczne dawki alkoholu dla wątroby

Czy istnieje bezpieczna dawka alkoholu, która nie wywołuje uszkodzeń wątroby podczas przewlekłego nadużywania alkoholu? Badacze ustalili, że graniczna dobowa ilość alkoholu, powyżej której znacząco wzrasta ryzyko wystąpienia chorób wątroby to 2 jednostki dla kobiet oraz 3 dla mężczyzn, przy czym jednostka to 10 gram etanolu. Tygodniowo to 7 jednostek dla kobiet i 14 jednostek dla mężczyzn. Ponad 100 gram etanolu dziennie zwiększa 26-krotnie ryzyko zachorowania na marskość wątroby. Naukowcy badają także wpływ upijania się nieregularnie. Okazuje się, że spożywanie przez kobiet ponad 4 jednostek alkoholu w ciągu 2 godzin oraz ponad 5 jednostek przez mężczyzn w tym samym czasie w odstępach tygodniowych lub jedynie miesięcznych już doprowadza do zwiększenia wystąpienia ryzyka choroby wątroby o 3,45 oraz 2,26 razy odpowiednio dla odstępów tygodniowych i miesięcznych.

Alkoholowa choroba wątroby
Alkoholowa choroba wątroby, czyli ALD, według statystyk jest bardzo późno diagnozowana u osób nadużywających od wielu lat alkohol. Przyczyną tego jest nieobjawowość przypadłości w pierwszych latach chorowania. Celem lekarzy jest wykrycie ALD zanim zmiany w wątrobie będą na tyle zaawansowane, że nieodwracalne, i pomocny będzie jedynie przeszczep wątroby, do którego kwalifikacja jest długotrwałym i trudnym procesem, którego większość pacjentów nie przechodzi pozytywnie. Do wstępnych objawów ALD należeć może utrata łaknienia i nudności. Diagnozowanie ALD obejmuje badania laboratoryjne, USG jamy brzusznej, rzadziej biopsję wątroby, bo jedynie, gdy wyniki innych badań nie dają jednoznacznej diagnozy, oraz wywiad lekarski. Problemem przy rozpoznaniu ALD jest fakt, że enzymy wątrobowe mogą być aktywne nawet w zaawansowanym stadium i zaburzać obraz diagnostyczny oraz trudność w przeprowadzeniu rzetelnego wywiadu z alkoholikiem, który najczęściej wstydzi się opowiadać o swoich nawykach alkoholowych.

Alkoholowe zapalenie wątroby

Alkoholowe zapalenie wątroby występuje zaraz po nagłym ataku żółtaczki, do tego pojawić się może wodobrzusze lub/oraz encefalopatia u pacjentów nadmiernie spożywających alkohol w dawkach powyżej 2 jednostek dziennie przez kobiety i powyżej 3 przez mężczyzn w okresie ponad pięcioletnim, jeśli doszło do tego ostatni raz w ciągu miesiąca poprzedzającego wystąpienie tych objawów. Żółtaczce towarzyszy gorączka, osłabienie, niedożywienie, utrata wagi. Wątroba boli podczas badania i jest powiększona. Ponadto pojawiają się przyspieszone tętno i oddech w ramach reakcji zapalnej ogólnoustrojowej, która może nawet doprowadzić do niewydolności nerek oraz wielonarządowej niewydolności. Co znamienne, często zdarza się, że alkoholowe zapalenie wątroby dopada alkoholików, którzy zmniejszyli ilość spożywanej alkoholu lub nawet poddali się czasowej abstynencji.
Włóknienie i marskość wątroby

Przewlekłe nadużywanie alkoholu skutkuje włóknieniem wątroby, które postępuje i szybko prowadzi do nieodwracalnych zmian w tym narządzie. Po latach włóknienie wywołuje marskość wątroby. Alkoholowa marskość wątroby, zwana w skrócie ALC, wykazuje taki sam obraz kliniczny jak marskość o innym podłożu. Pojawiają się zaburzenia metaboliczne, a po spożyciu alkoholu nasilają się zaburzenia hemodynamiczne. Dochodzi też do powikłań na tle nadciśnienia wrotnego, nawet przy spożywaniu umiarkowanych ilości alkoholu, co z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia krwotoku z żylaków przełyku.

Choroby wątroby są poważne i nadużywanie alkoholu znacząco zwiększa ryzyko ich wystąpienia, a także pojawienia się ciężkich i nieodwracalnych zmian w tym narządzie, na które jedynie przeszczep jest remedium. Dlatego nie warto ryzykować – lepiej stosować leczenie, na przykład za pomocą wszywki podskórnej Naltrexone. Lublin w klinice Alko Implant stosuje taką metodę na zachowanie abstynencji przez osoby nadużywające alkoholu. Dowiedz się już dzisiaj, jak efektywne jest działanie wszywki.