Czy chęć ograniczenia alkoholu wystarcza, by mniej go spożywać? Badania mówią, że nie…

Sama motywacja to za mało Badania prowadzone przez brytyjskich naukowców potwierdzają to, co badacze przeczuwali od jakiegoś czasu – sama motywacja to za mało, by osoby spożywające w sposób niebezpieczny alkohol, nadużywające go lub uzależnione od niego ograniczyły czy odstawiły wysokoprocentowe trunki w dłuższej perspektywie. Aby to zrobić konieczny jest dodatkowo właściwy plan. Jak komentuje współautor pracy Frank de Vocht, wiele osób przyznaje, że nawet gdy postanowi zredukować ilość spożywanego alkoholu, to szybko wraca do wcześniejszego wzorca picia. Badanie, które z kolegami przeprowadził de Vocht, potwierdza taką tendencję.

Brytyjskie badanie

Badanie przeprowadzili naukowcy z University of Bristol, a wyniki opublikowano w magazynie „Addiction”. Do jego przeprowadzenia wybrano grupę 3 tys. osób, które spożywały więcej alkoholu niż uznawane jest za bezpieczne, czyli piły w sposób ryzykowny. Przypominamy, że dawka bezpieczna dla zdrowia to jedna jednostka dziennie dla kobiet i dwie jednostki dla mężczyzn, czyli około 100 ml wina 10-procentowego, 25 ml wódki 40-procentowej lub 200 ml piwa 5-procentowego – te ilości zawierają bowiem 10 gram czystego alkoholu. W badanej grupie 20 procent osób zadeklarowało chęć ograniczenia spożywania alkoholu w najbliższym czasie.

Rezultaty deklaracji
Mimo chęci badanych, po pół roku naukowcy skontestowali, że żaden z tych deklarujących ograniczenie alkoholu nie podjął konkretnych akcji, by wcielić plan w życie. Osoby, które postanowiły ograniczyć alkohol, spożywały go nawet więcej niż pozostała część grupy, która takiej deklaracji nie podjęła, a wśród której ogólna ilość spożywanego alkoholu nieznacznie spadła.

Ogromny wpływ alkoholu na organizm
Co jest przyczyną takiej tendencji? Według ekspertów, ilość alkoholu spożywanego przez całą grupę lekko spadła, bo samo wzięcie udziału w eksperymencie uświadomiło wielu osobom, że mogą pić za dużo. Jednak już deklaracja ograniczenia alkoholu nie przyniosła rezultatów, dlatego, że motywacja to za mało – alkohol działa mocno i na różne sposoby na organizm ludzki. Do tego dochodzą czynniki społeczne i środowiskowe sprzyjające spożywaniu alkoholu. Trudno z tymi bodźcami walczyć samymi chęciami.

Kiedy wdrożyć plan działania?
Aby skutecznie ograniczyć lub odstawić alkohol niezbędne są, poza motywacją, plan działania oraz wsparcie najbliższych. Czasem także konsultacje ze specjalistą. Kiedy wdrożyć taki plan? Im wcześniej, tym lepiej – nie trzeba czekać na przysłowiowe sięgnięcie dna. Nawet spożywanie alkoholu w ilości nieznacznie wyższej niż bezpieczna dla zdrowia, zanim pojawi się nadużywanie go w sposób nadmierny i uzależnienie, może być już podstawą, by wdrożyć plan działania i poszukać pomocy u specjalistów. W odstawieniu czy ograniczeniu alkoholu na wczesnym etapie przydadzą się także znalezienie nowego hobby, które zastąpi picie, kontrolowanie ilości spożywanego alkoholu poprzez aplikację, a także unikanie osób i miejsc, które z alkoholem się kojarzą.

Profesjonalna pomoc
Z uzależnieniem nie ma żartów. Bez skutecznej metody leczenia nie da się wyjść z nałogu. Same chęci to zdecydowanie za mało, ale jeśli masz postanowienie rzucenia alkoholu to już pierwszy, ważny sukces. Wybierz leczenie z wszywką podskórną Alkoimplant. Lublin ma w ofercie tego typu metodę – sprawdź naszą klinikę już dziś!